ابراهیم هدایی بین توان‌یابان مشهد و حتی دیگر شهرها چهره‌ای شناخته‌شده است. آبان ۱۳۹۸ که سراغش رفتیم، مدیر و بنیان‌گذار مجتمع توان‌یابان وکیل‌آباد در محله شریف بود؛ مجتمعی که حدود دویست‌ توان‌یاب را تحت پوشش داشت و به آن‌ها خدمات آموزشی رایگان می‌داد. حالا هدایی فعالیت‌هایش را افزایش داده و علاوه‌بر خدمات آموزشی، خدمات توان‌بخشی و مشاوره را هم به‌رایگان برای این قشر ارائه می‌‌کند.

خریدهای خیررسان
‌از ۲۵ سال پیش دغدغه توان‌یابان را داشته است و بیراه نیست اگر بگوییم تاکنون که در هفتاد‌و‌دو‌سالگی قرار دارد، بخش زیادی از وقت و زندگی‌اش را وقف این قشر کرده است. یکی از دغدغه‌های اصلی او این است که توان‌یابان را از خانه‌نشینی نجات دهد و راه تحصیل و اشتغال را برایشان فراهم کند. مجموعه‌ای که تنها مجتمع خدمات‌دهی به توان‌یابان در مشهد است و حمل‌و‌نقل رایگان را برای این گروه فراهم کرده است. با‌ توجه‌ به مشکلاتی که این افراد در رفت‌وآمد دارند، او با کمک شورای شهر فعلی، اتوبوس‌های حمل‌و‌نقلش را بهبود و ارتقا داده است. هدایی در سال‌های کرونایی که امکان برگزاری کلاس‌های حضوری نبود، در فضای مجازی، کلاس‌های تاب‌آوری در‌برابر مشکلات کرونایی را برای توان‌یابان برگزار می‌کرد که از سراسر کشور می‌توانستند در آن شرکت کنند.
او همچنین دوره‌های بازاریابی اینترنتی را برای توان‌یابان برگزار کرده است تا بتوانند در فضای مجازی، تولیدات و دست‌سازه‌های خود را به فروش برسانند. «خیر و خرید» عنوانی است که او برای خریدهایی که از توان‌یابان می‌شود، انتخاب کرده است و در توضیحش می‌گوید: «کسی که از توان‌یاب خرید می‌کند، هم نیاز خودش برآورده می‌شود، هم با این خرید، باعث رساندن خیر به توان‌یاب شده است».
بابا‌ابراهیم که می‌دید توان‌یابان مشکلات روحی و جسمی‌حرکتی بسیاری دارند و در دوران کرونا این مشکلات بیشتر شده است، با کمک خیران، فعالیت‌هایش را از سطح آموزش توسعه داد و از سال گذشته، خدمات مشاوره و توان‌بخشی رایگان هم  ارائه می‌کند.

تحت پوشش قرار دادن توان‌یابان از کودکی
بابا‌ابراهیم که در این سال‌ها به تجربه دیده است توان‌یابان هرچه سنشان بیشتر می‌شود، دچار چندمعلولیتی می‌شوند، تصمیم دارد انجمن حمایت از کودکان توان‌یاب را دایر کند تا در آن توان‌یابان را از کودکی تحت پوشش قرار دهد و جلوی آسیب‌ها و مشکلات بعدی‌شان را بگیرد. او کارهای اولیه ثبت انجمن را انجام داده و هنوز آن را افتتاح نکرده،‌ چند نفر با او تماس گرفته‌اند و خواهان عضویت در آن هستند.
یکی از دل‌خوشی‌های این روزهای هدایی،‌ رایج‌شدن واژهٔ «توان‌یاب» به‌جای «معلول» است. او این واژه را بر سر‌ در مجتمعی که برای افراد توان‌یاب احداث کرد، به‌کار برد و حالا که می‌بیند این واژه در جامعه و حتی اماکن گسترش پیدا کرده، بسیار خوشحال است و می‌گوید: «واژه‌ها بار معنایی دارند و همین که به‌جای معنای منفی، یک معنای مثبت و زیبا را درباره این  گروه  منتقل کنیم، گام مهم و اثرگذاری است که به‌خاطر آن، خدا را شاکرم».

گزارشگر: سرکار خانم فهیمه شهری

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

پست های پیشنهاد شده